Authentic evaluation, approach to al experience in physical education university students
DOI:
https://doi.org/10.29105/rcefod.v18i2.101Keywords:
Authentic Assessment, didactic planning, competency-based education, physical education, university studentsAbstract
Addressing the evaluation of learning is a complex situation, necessary for its study, due to the impact it has on educational quality in higher education. The article is presented in the framework of competency-based education of a Bachelor's degree program in Physical Education, from authentic evaluation approaches. Qualitative study, with emphasis on a diagnostic stage, with a methodology supported by content analysis of analytical programs, structured interviews and observation guidelines in class sessions.
The most relevant results were: inconsistent didactic planning in its correlation of competencies and evidence of performance; Innovative strategies are cited, but without materializing into integrative products. Students reported high levels of dissatisfaction with the evaluation of their learning, with the attention of teachers in their practices and real spaces; in observation in class sessions,
It was observed in an optimal way that the teachers used triggering questions, only some articulated theory and praxis, in an acceptable way, the majority of teachers promoted autonomous work, students' creativity and initiative, and the exchange of experiences; in most cases, implementation of didactic strategies and forms of evaluation for the development of critical and creative thinking to address career-related problems was not observed. The study allowed a proposal in the area of authentic evaluation within the framework of didactic planning, with great possibilities of improving evaluation processes by competencies.
Downloads
References
Ascencio, C. (2016). Adecuación de la planeación didáctica como herramienta docente en un modelo universitario orientado al aprendizaje. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 109-130. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.006
Boud, D., Ajjawi, R., Dawson, P., & Tai, J. (2018). Developing evaluative judgement in higher education: Assessment for knowing and producing quality work. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315109251
Cañadas, L., Santos-Pastor, M. & Castejón, J. (2018). Desarrollo de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Relación con los instrumentos de evaluación. Estudios Pedagógicos, 44, 111–126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111
Domínguez, S. (2017). Proyecto de investigación: desempeño docente y satisfacción académica de universitarios, opciones salud y recreación de licenciatura en educación física. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Autónoma de Chihuahua, Chihuahua, México.
Escamilla-Fajardo, P., Núñez-Pomar, J. M., & Gómez-Tafalla, A. M. (2016). Clima Organizacional y sector de pertenencia: un análisis de la percepción de los empleados de entidades deportivas. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 73-76.
Fernandes, D. J., Martínez Martínez, C. C., & Satolongo Sánchez, M. (2016). El proceso de evaluación del desempeño del docente universitario en las universidades públicas angolanas: Actores involucrados. Didáctica y Educación, 7(2), 97-108.
Inostroza, M., & Sepúlveda, J. P. (2018). La evaluación formativa en el marco de la flexibilización curricular. Ministerio de Educación Nacional. https://contactomaestro.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/maestrospublic/adjuntos/Evaluacion%20formativa.pdf
Maldonado, S. H. (2014). Análisis Programas Asignatura Área de Recreación Licenciatura Educación Física. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Autónoma de Chihuahua.
Martínez, J., Tobón, S., & Romero, A. (2017). Problemáticas relacionadas con la acreditación de la calidad de la educación superior en América Latina. Innovación Educativa, 17(73), 79-96.
Méndez, J., & Conde, S. (2018). La autorreflexión inicial: una estrategia para la mejora de la práctica docente. Prácticas Formativas en Educación, 59, 17-32. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.270591
Molina, R. K., Montero, P. M., Jay-Vanegas, W., & Martelo, R. (2021). Metodología de investigación acción participativa: Una estrategia para el fortalecimiento de la calidad educativa. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 287-298.
Monereo, C. (2009). La autenticidad de la evaluación. En Castelló, M. (Ed.), La evaluación auténtica en enseñanza secundaria y universitaria (pp. 9-22). Edebé.
Nicholson perry, K., Donovan, M., Knight, R., & Shires, A. (2017). Addressing professional competency problems in clinical psychology trainees. Australian Psychologist, 52(2), 121-129. https://doi.org/10.1111/ap.12268 DOI: https://doi.org/10.1111/ap.12268
Pérez, M., Enrique, J. O., Carbó, J. E. & González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro, 9(3), 263-283.
Peregrino, L. A. (2019). Programas analíticos del área de recreación, licenciatura en educación física, su planeación didáctica. [Tesis de licenciatura no publicada]. Universidad Autónoma de Chihuahua.
Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F. J., López-Pastor, V. M., & Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 25(52), 73-82. DOI: https://doi.org/10.3916/C52-2017-07
Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. (2016). Modelo de Acreditación para Programas de Estudios de Educación Superior Universitaria. https://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/handle/20.500.12982/4086
Tejada, J. G. (2016). Debido proceso y procedimiento disciplinario laboral. Opinión Jurídica, 15(30), 227-248. DOI: https://doi.org/10.22395/ojum.v15n30a11
Valverde, J., Revuelta, F. I., & Fernández, M. R. (2012). Modelos de evaluación por competencias a través de un sistema de gestión de aprendizaje: experiencias en la formación inicial del profesorado. Revista iberoamericana de educación, 60, 51-62. https://doi.org/10.35362/rie600443 DOI: https://doi.org/10.35362/rie600443
Villarroel, V., Bloxham, S., Bruna, D., Bruna, C., & Herrera-Seda, C. (2018). Authentic assessment: creating a blueprint for course design. Assessment & Evaluation in Hi DOI: https://doi.org/10.1080/02602938.2017.1412396
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carmen Zueck, Alicia Rodríguez Gil, Humberto Blanco Vega Blanco Vega, Ramón Alfonso González Rivas, Oscar Núñez Enríquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.