Comparison of Self-Concept among Mexican Adolescents: Differences between Men and Women
DOI:
https://doi.org/10.29105/rce-fod.v20i1.124Keywords:
Adolescence, self-concept, genderAbstract
The present study aims to analyze and compare the self-concept of Mexican school-aged adolescents, identifying the differences between men and women in the physical, personal, social, and academic dimensions. With a sample of 400 adolescents (219 women and 181 men) from the city of Chihuahua, Mexico, aged between 15 and 18 years, a quantitative, descriptive, and cross-sectional design was used. For data collection, the Dimensional Self-Concept Questionnaire (AUDIM-M) by Blanco et al. (2022) was used. The analyses of variance revealed that men have a better self-perception in the personal, physical, and academic dimensions. In both populations, physical self-concept turned out to be the area with the lowest score. These findings highlight the importance of implementing psychoeducational programs that strengthen self-concept, particularly in its physical dimension, considering the observed gender differences. The results highlight the relevance of self-concept as a key factor for the psychological well-being of adolescents, opening the possibility of future interventions that promote balanced development in young people.
Downloads
References
Alfaro, A., & Chacón, D. (2021). Adolescence and Health Risk Factors. Journal of Gynecology and Women´s Health, 22(1), 1-3. doi:10.19080/JGWH.2021.22.556079 DOI: https://doi.org/10.19080/JGWH.2021.22.556079
Bayas, J. V. (2022). Análisis del autoconcepto de adolescentes en relación al género. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 6(1), 1810-1820. doi:10.37811/cl_rcm.v6i1.1611 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1611
Bermúdez, J., Pérez-García, A. M., Ruiz, J. A., Sanjuán, P., & Rueda, B. (2012). Psicología de la personalidad: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Blanco, H., Ornelas, M., Tristán, J. L., Cocca, A., Mayorga-Vega, D., López-Walle, J., & Viciana, J. (2013). Editor for creating and applying computerise surveys. Procedia Social and Behavioral Sciences, 106, 935-940. doi:10.1016/j.sbspro.2013.12.105 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.105
Blanco, J. R., Ornelas, M., Barrón, J. C., Franco, L. I., Aguirre, S. I., Blanco, H., . . . Jurado, P. J. (2022). Structure of the AUDIM-M Dimensional Self-Concept Questionnaire in Mexican Adolescents. Children, 9(60), 1-11. doi:10.3390/children9010060 DOI: https://doi.org/10.3390/children9010060
Blanco, J. R., Rodríguez, J. M., Barrón, J. C., & Medina, H. (2015). Self-concept in young mexicans, a omparison by gender. American Journal of Applied Psychology, 4(6), 163-165. doi:10.11648/j.ajap.20150406.16
Borrás, T. (2014). Adolescencia: definición, vulnerabilidad y oportunidad. Correo Científico Médico de Holguín, 18(1), 5-7.
Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 10, 43-64.
Esnaloa, I., Goñi, A., & Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 69-96.
Fernández, A., & Goñi, E. (2008). El autoconcepto infantil: una revisión necesaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 13-22.
Goñi, E., & Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European Journal of Education and Psycology, 3(2), 199-208. doi:10.1989/ejep.v3i2.60 DOI: https://doi.org/10.30552/ejep.v3i2.52
Guido, P., Mújica, A., & Gutiérrez, R. (2011). Diferencias en el autoconcepto por sexo en la adolescencia: construcción y validación de un instrumento. LIBERABIT: Revista Peruana de Psicología, 17(2), 139-146.
Hernández-Sampieri, R. (2023). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta: McGraw-Hill.
Hoces La Rosa, Z. P., & Garayar, H. G. (2019). Autoconcepto y rendimiento académico en estudiantes preuniversitarios en la Universidad Nacional de Huancavelica. Uniandes Episteme, 6(1), 111-123.
Iniesta, A., & Mañas, C. R. (2014). Autoconcepto y rendimiento académico en adolecentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 555-564. doi:10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.472 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.472
Jurado, P. J., Aguirre, S. I., Conchas, M., Mondca, F., Nájera, R., & Blanco, J. R. (2018). Autococncepto físico, personal, social y académico en adolescentes chihuahuenses. European Scientific Journal, 34(14), 162-169. doi:10.19044/esj.2018.v14n34p162 DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2018.v14n34p162
Manzini, J. L. (2000). Declaración de helsinki: principios éticos para la investigación médica sobre sujetos humanos. Acta Bioethica, 6(2), 321-334. DOI: https://doi.org/10.4067/S1726-569X2000000200010
Marsh, H. W. (1986). Global self-esteem: Its relation to specific facets of self-concept and their importance. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1224-1236. doi:10.1037/0022-3514.51.6.1224 DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.51.6.1224
Marsh, H. W. (1990). A multidimensional, hierarchical model of self-concept: Theoretical and empirical justification. Educational Psychology Review, 2, 77-172. doi:10.1007/BF01322177 DOI: https://doi.org/10.1007/BF01322177
Oviedo, N. V., Dorado, Á. D., Nárvaez, C., Romo, S., & Pérez, X. (2024). Autoconcepto y rendimiento académico: un análisis desde la perspectiva de género. Análisis, 56(104), 117-137. doi:10.15332/21459169.9790 DOI: https://doi.org/10.15332/21459169.9790
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, N. P. (2012). Sources of Method Bias in Social Science Research and Recommendations on How to Control It. Annual Review of Psychology, 63, 539–569. doi:10.1146/annurev-psych-120710-100452 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120710-100452
Rahe, M., Schürmann, L., & Jansen, P. (2023). Self-concept explains gender differences in mental rotation performance after stereotype activation. Frontiers in Psychology, 14, 1-10. doi:10.3389/fpsyg.2023.1168267 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1168267
Revuelta, L., Esnaloa, I., & Goñi, A. (2016). Relaciones entre el autoconcepto físico y la actividad físico deportiva adolescente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(63), 561-581. doi:10.15366/rimcafd2016.63.010. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.010
Rodríguez, J. M., Blanco, H., Aguirre, S. I., Blanco, J. R., Díaz-Leal, A. C., Benavides, E. V., & Jurado, P. J. (2023). Physical Self-concept in Mexican Adolescent men and women. Retos Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 47, 610-614. doi:10.47197/retos.v47.90686 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v47.90686
Sawyer, S. M., Azzopardi, P. S., Wickremarathne, D., & Patton, G. C. (2018). The age of adolescence. The Lancet Child & Adolescent Health, 2(3), 223-228. doi:10.1016/S2352-4642(18)30022-1 DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(18)30022-1
Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441. doi:10.3102/00346543046003407 DOI: https://doi.org/10.3102/00346543046003407
Sultana, A., & Islam, N. (2024). Self-concept as related to emotional intelligence: a study of tribal and non-tribal students. Mental Health and Social Inclusion. doi:10.1108/mhsi-11-2023-0120 DOI: https://doi.org/10.1108/MHSI-11-2023-0120
Urrutia, J., Vera, A., Flores, C., Hetz, K., Pavez-Adasme, G., & Poblete-Valderrama, F. (2023). Percepción de autoconcepto físico en estudiantes de enseñanza secundaria en clases de educción física. Retos, 49, 510-518. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v49.98769
Valdivia, J., Castillo, A., & González, J. (2024). Autoconcepto físico en estudiantes secundarios de una institución escolar de la zona norte de Chile. Retos Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 59, 255-266. doi:10.47197/retos.v59.102743 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v59.102743
Videra-García, A., & Reigal-Garrido, R. E. (2013). Autoconcepto físico, percepción de salud y satisfacción vital en una muestra de adolescentes. Anales de psicología, 29(1), 141-147. doi:10.6018/analesps.29.1.132401 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.132401
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José René Blanco Ornelas, Raúl Alejandro Hernández Fierro, Martha Ornelas Contreras, Susana Ivonne Aguirre Vásquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.