Influence of Playing Soccer on the Perception of Physical Self-concept of Adolescents Aged 11 and 12 in Cuauhtémoc

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rce-fod.v20i1.135

Keywords:

Physical self-concept, Self-esteem, Performance, Perceived competence, performance

Abstract

Childhood is a key stage in the development of personal identity, and physical self-concept plays a fundamental role. This refers to how a person perceives his or her body, abilities and physical characteristics, significantly influencing self-esteem and emotional well-being. The objective of this study is to analyze the influence of soccer practice on the perception of physical self-concept of 11- and 12-year-old children in Cuauhtémoc. The study adopted a quantitative and cross-sectional approach with descriptive analysis. The Physical Self-Concept Scale was used, which evaluates physical condition, appearance, perceived competence, strength and self-esteem. Among the findings, 60 % of the adolescents of the San Jerónimo soccer team are very satisfied with their physique. In addition, 45% do not feel insecure about their appearance, and 60% feel proud of their body and abilities. In conclusion, the research reveals that people have a positive perception of their physique. This satisfaction with their appearance and skills favors both their sports performance and their personal development, highlighting the importance of promoting a sports environment that encourages the general well-being of young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Jair Zamora Luna , Universidad de Colima

Licenciado en Educación Física y Deporte con experiencia en la promoción de la actividad física, el desarrollo de programas deportivos y la implementación de estrategias educativas para fomentar el bienestar integral. Posee habilidades en liderazgo, diseño de programas de entrenamiento y enseñanza, con un enfoque en el desarrollo físico, mental y social. Comprometido con la mejora de la calidad de vida a través de la educación física y el deporte.

Alexis Noel González Martínez, Universidad de Colima

Licenciado en Educación Física y Deporte con experiencia en la enseñanza, planificación de programas deportivos y entrenamiento. Especializado en promover estilos de vida activos y saludables en poblaciones infantiles, juveniles y adultas. Hábil en la organización de eventos deportivos, prevención de lesiones, y la implementación de metodologías innovadoras para el desarrollo de habilidades físicas y sociales. Apasionado por el impacto positivo del deporte en la educación y el bienestar integral.

Ismael Inojoza Ramirez, Universidad de Colima

Licenciado en Educación Física y Deporte con experiencia en la enseñanza, promoción de la actividad física y el desarrollo integral a través del deporte. Comprometido con fomentar estilos de vida saludables, la inclusión social y el desarrollo de competencias deportivas en diversas poblaciones. Experto en el diseño y ejecución de programas de acondicionamiento físico, con un enfoque centrado en la motivación y el trabajo en equipo.

 

References

Babic, M. J., Morgan, P. J., Plotnikoff, R. C., Lonsdale, C., White, R. L., & Lubans, D. R. (2014). Physical activity and physical self-concept in youth: Systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 44(11), 1589–1601. https://doi.org/10.1007/s40279-014-0229-z DOI: https://doi.org/10.1007/s40279-014-0229-z

Barcelos, R. H., & Rossi, C. A. V. (2014). Social media and adolescents: An analysis of ambivalent consequences and consumption strategies. Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, 11(2), 93-110. DOI: https://doi.org/10.4013/base.2014.112.01

Cecchini, J. A., González, C., Carmona, A. M., & Contreras, O. (2004). Relaciones entre clima motivacional, la orientación de meta, la motivación intrínseca, la autoconfianza, la ansiedad y el estado de ánimo en jóvenes deportistas. Psicothema, 16(1), 104-109.

Córdoba-Sánchez, A., & Gómez-López, M. (2023). Influencia de las redes sociales en la imagen corporal de las y los adolescentes: Una revisión integrativa. Enfermería Global, 22(1), 89-102.

Crocker, P. R. E., Sabiston, C. M., Kowalski, K. C., McDonough, M. H., & Kowalski, N. (2000). Longitudinal assessment of the relationship between physical self-concept and health-related behavior in adolescent girls. Journal of Applied Sport Psychology, 18(3), 185–200. https://doi.org/10.1080/10413200600830257 DOI: https://doi.org/10.1080/10413200600830257

Cuevas, R., García-López, L. M., & Contreras, O. (2015). Influencia del modelo de educación deportiva en las necesidades psicológicas básicas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 155–162. https://dx.doi.org/10.4321/S1578-84232015000200017 DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000200017

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7

Estrada-Araoz, E. G., Quispe-Mamani, Y. A., Noblega-Reinoso, H., & Malaga-Yllpa, Y. (2024). Autoconcepto físico y motivación hacia la práctica de actividad física en estudiantes universitarios: Un estudio transversal. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 61, 39–48. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v61.109580

Fernández, J., González, J., & Contreras, A. (2015). Relación entre imagen corporal y autoconcepto físico en mujeres adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 47 (1), 67–79. http://dx.doi.org/10.1016/S0120-0534(15)30003-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0120-0534(15)30003-0

Fox, K. R., & Corbin, C. B. (1989). The Physical Self-Perception Profile: Development and preliminary validation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(4), 408–430. https://doi.org/10.1123/jsep.11.4.408 DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.11.4.408

Gaibor Torres, L. J. (2023). La motivación intrínseca en las clases de educación física en estudiantes de bachillerato. Revisión sistemática. Revista GADE, 10(1), 1-12.

Galaviz, K. I., Argumedo García, G., Gaytán González, A., González-Casanova, I., González Villalobos, M. F., Jáuregui, A., Jáuregui Ulloa, E., Medina, C., Pacheco Miranda, Y. S., Pérez Rodríguez, M., Ortiz Brunel, J., Retano, R., Rodríguez Martínez, M. del P., & López y Taylor, J. R. (2022). ¡Las niñas también juegan! Boleta de calificaciones mexicana sobre actividad física en niñas, niños y adolescentes 2022. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.30433.99681

García, M., Pérez, R., & Sánchez, J. (2021). El rendimiento deportivo: Conceptos y perspectivas actuales. Editorial Deportiva.

Gaibor-Torres, D. L. (2023). La motivación intrínseca en las clases de educación física en estudiantes de bachillerato. Revisión sistemática. GADE: Revista Científica, 3(2), 145-159.

Garrido Guzmán, M. E., Zagalaz Sánchez, M. L., Torres Luque, G., & Romero Granados, S. (2010). Diseño y validación de un cuestionario para técnicos deportivos acerca de su opinión sobre las actitudes de padres y madres en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2), 7–22.

Hernández Sampieri, R., Mendoza, C., & Baptista, P. (2022). Metodología de la investigación (7ª ed.). McGraw-Hill.

Klint, K., & Weiss, R. (1987). Perceived competence and motives for participating in youth sports: A test of Harter’s competence motivation theory. Journal of Sport Psychology, 9(1), 55–65. https://doi.org/10.1123/jsp.9.1.55 DOI: https://doi.org/10.1123/jsp.9.1.55

Leñador Albano, V. M., Gragera López, A. M., Córdoba Caro, L. G., & Feu Molina, S. (2023). Práctica deportiva e Inteligencia Emocional en jóvenes. Revisión sistemática. Cuadernos de Psicología del Deporte, 23(3), 87-108. https://doi.org/10.6018/cpd.536391 DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.536391

Marsh, H. W., Richards, G. E., Johnson, S., Roche, L., & Tremayne, P. (1994). Physical self-description questionnaire: Psychometric properties and a multitrait-multimethod analysis of relations to existing instruments. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(3), 270–290. https://doi.org/10.1123/jsep.16.3.270 DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.16.3.270

Monjas, R. (2004). El deporte en la escuela: La importancia de la justificación coherente de su uso.

Moral-García, J. E., Román-Palmero, J., López García, S., García Cantó, E., Pérez Soto, J. J., Rosa Guillamón, A., & Urchaga Litago, J. D. (2021). Autoestima y práctica deportiva en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 21(81), 157-174. https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.81.011 DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.81.011

Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., & González-Cutre, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes De Psicología, 25(1), 35-51. https://doi.org/10.55414/4fz3fp19 DOI: https://doi.org/10.55414/4fz3fp19

Pardo, J. (2010). Las claves del rendimiento deportivo. https://psinergika.blogspot.com/2010/03/las-claves-del-rendimiento-deportivo.html

Pereyra, M. (2020). Influencia de la motivación en la actividad física, el deporte y la salud. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, Vol.5 (200). DOI: https://doi.org/10.32351/rca.v5.200 DOI: https://doi.org/10.32351/rca.v5.200

Reynaga-Estrada, P., Arévalo Vázquez, E. I., Verdesoto Gáleas, Á. M., Jiménez Ortega, I. M., Preciado Serrano, M. D. L., & Morales Acosta, J. J. (2016). Beneficios psicológicos de la actividad física en el trabajo de un centro educativo. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 30, 203-206. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v0i30.50254 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.50254

Reigal Garrido, R. E., Videra García, A., Martín Tamayo, I., & Juárez Ruiz de Mier, R. (2013). Importance of the Physical Self-concept and the General Self-efficacy in Predicting the Behaviour of Physical Practice. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 46-51. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.03 DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.03

Revuelta, L., Esnaola, I., & Goñi, A. (2016). Relaciones entre el autoconcepto físico y la actividad físico-deportiva adolescente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(63), 561-581. 10.15366/rimcafd2016.63.010 DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.010

Rivas-Martínez, H., & Bailey-Moreno, J. (2021). Aportaciones del fútbol en la formación infantil y juvenil en una comunidad vulnerable. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 276–286. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78491 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78491

Tolano, E., Dórame, Z., Preciado, M., Toledo, I., Serna, A., & Gavotto, O. (2015). Efecto de un programa de iniciación deportiva escolar en las capacidades físicas condicionales. Revista de Ciencias del Deporte, 11(2), 177–183.

Torres Pérez, A., Gavala González, J., & Fernández García, J. C. (2020). Práctica de actividad física y autoconcepto físico en estudiantes. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 9(1), 47-54. https://doi.org/10.6018/sportk.541481 DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.541481

Vernetta , M. ., Álamo Martínez , G., & Peláez-Barrios, E. M. (2023). Condición física-salud y autoconcepto físico en adolescentes canarios en función del género (Physical condition-health and physical self-concept in adolescents from the Canary Islands according to gender). Retos, 50, 566–575. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99875 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v50.99875

Villalba-Gutiérrez, C., Guerra-Castellanos, Y., Luciano-Alipio, R. y Arosemena-Castilla, K. (2024). Fundamentos técnicos del fútbol para el desarrollo motor en estudiantes de primaria. Cienciometría Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología. 10 (18). https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1246 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1246

Wankel, L. M., & Kreisel, P. (1985). Factors underlying enjoyment of youth sports: Sport and age group comparisons. Journal of Sport Psychology, 7(1), 51–64. https://doi.org/10.1123/jsp.7.1.51 DOI: https://doi.org/10.1123/jsp.7.1.51

Published

2025-03-26

How to Cite

Zamora Luna , C. J., González Martínez, A. N., Inojoza Ramirez, I., & Ramos Carranza, I. G. (2025). Influence of Playing Soccer on the Perception of Physical Self-concept of Adolescents Aged 11 and 12 in Cuauhtémoc. Revista De Ciencias Del Ejercicio FOD, 20(1), 74–85. https://doi.org/10.29105/rce-fod.v20i1.135