Influence of Playing Soccer on the Perception of Physical Self-concept of Adolescents Aged 11 and 12 in Cuauhtémoc
DOI:
https://doi.org/10.29105/rce-fod.v20i1.135Keywords:
Physical self-concept, Self-esteem, Performance, Perceived competence, performanceAbstract
Childhood is a key stage in the development of personal identity, and physical self-concept plays a fundamental role. This refers to how a person perceives his or her body, abilities and physical characteristics, significantly influencing self-esteem and emotional well-being. The objective of this study is to analyze the influence of soccer practice on the perception of physical self-concept of 11- and 12-year-old children in Cuauhtémoc. The study adopted a quantitative and cross-sectional approach with descriptive analysis. The Physical Self-Concept Scale was used, which evaluates physical condition, appearance, perceived competence, strength and self-esteem. Among the findings, 60 % of the adolescents of the San Jerónimo soccer team are very satisfied with their physique. In addition, 45% do not feel insecure about their appearance, and 60% feel proud of their body and abilities. In conclusion, the research reveals that people have a positive perception of their physique. This satisfaction with their appearance and skills favors both their sports performance and their personal development, highlighting the importance of promoting a sports environment that encourages the general well-being of young people.
Downloads
References
Babic, M. J., Morgan, P. J., Plotnikoff, R. C., Lonsdale, C., White, R. L., & Lubans, D. R. (2014). Physical activity and physical self-concept in youth: Systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 44(11), 1589–1601. https://doi.org/10.1007/s40279-014-0229-z DOI: https://doi.org/10.1007/s40279-014-0229-z
Barcelos, R. H., & Rossi, C. A. V. (2014). Social media and adolescents: An analysis of ambivalent consequences and consumption strategies. Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, 11(2), 93-110. DOI: https://doi.org/10.4013/base.2014.112.01
Cecchini, J. A., González, C., Carmona, A. M., & Contreras, O. (2004). Relaciones entre clima motivacional, la orientación de meta, la motivación intrínseca, la autoconfianza, la ansiedad y el estado de ánimo en jóvenes deportistas. Psicothema, 16(1), 104-109.
Córdoba-Sánchez, A., & Gómez-López, M. (2023). Influencia de las redes sociales en la imagen corporal de las y los adolescentes: Una revisión integrativa. Enfermería Global, 22(1), 89-102.
Crocker, P. R. E., Sabiston, C. M., Kowalski, K. C., McDonough, M. H., & Kowalski, N. (2000). Longitudinal assessment of the relationship between physical self-concept and health-related behavior in adolescent girls. Journal of Applied Sport Psychology, 18(3), 185–200. https://doi.org/10.1080/10413200600830257 DOI: https://doi.org/10.1080/10413200600830257
Cuevas, R., García-López, L. M., & Contreras, O. (2015). Influencia del modelo de educación deportiva en las necesidades psicológicas básicas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 155–162. https://dx.doi.org/10.4321/S1578-84232015000200017 DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000200017
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Estrada-Araoz, E. G., Quispe-Mamani, Y. A., Noblega-Reinoso, H., & Malaga-Yllpa, Y. (2024). Autoconcepto físico y motivación hacia la práctica de actividad física en estudiantes universitarios: Un estudio transversal. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 61, 39–48. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v61.109580
Fernández, J., González, J., & Contreras, A. (2015). Relación entre imagen corporal y autoconcepto físico en mujeres adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 47 (1), 67–79. http://dx.doi.org/10.1016/S0120-0534(15)30003-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0120-0534(15)30003-0
Fox, K. R., & Corbin, C. B. (1989). The Physical Self-Perception Profile: Development and preliminary validation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(4), 408–430. https://doi.org/10.1123/jsep.11.4.408 DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.11.4.408
Gaibor Torres, L. J. (2023). La motivación intrínseca en las clases de educación física en estudiantes de bachillerato. Revisión sistemática. Revista GADE, 10(1), 1-12.
Galaviz, K. I., Argumedo García, G., Gaytán González, A., González-Casanova, I., González Villalobos, M. F., Jáuregui, A., Jáuregui Ulloa, E., Medina, C., Pacheco Miranda, Y. S., Pérez Rodríguez, M., Ortiz Brunel, J., Retano, R., Rodríguez Martínez, M. del P., & López y Taylor, J. R. (2022). ¡Las niñas también juegan! Boleta de calificaciones mexicana sobre actividad física en niñas, niños y adolescentes 2022. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.30433.99681
García, M., Pérez, R., & Sánchez, J. (2021). El rendimiento deportivo: Conceptos y perspectivas actuales. Editorial Deportiva.
Gaibor-Torres, D. L. (2023). La motivación intrínseca en las clases de educación física en estudiantes de bachillerato. Revisión sistemática. GADE: Revista Científica, 3(2), 145-159.
Garrido Guzmán, M. E., Zagalaz Sánchez, M. L., Torres Luque, G., & Romero Granados, S. (2010). Diseño y validación de un cuestionario para técnicos deportivos acerca de su opinión sobre las actitudes de padres y madres en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2), 7–22.
Hernández Sampieri, R., Mendoza, C., & Baptista, P. (2022). Metodología de la investigación (7ª ed.). McGraw-Hill.
Klint, K., & Weiss, R. (1987). Perceived competence and motives for participating in youth sports: A test of Harter’s competence motivation theory. Journal of Sport Psychology, 9(1), 55–65. https://doi.org/10.1123/jsp.9.1.55 DOI: https://doi.org/10.1123/jsp.9.1.55
Leñador Albano, V. M., Gragera López, A. M., Córdoba Caro, L. G., & Feu Molina, S. (2023). Práctica deportiva e Inteligencia Emocional en jóvenes. Revisión sistemática. Cuadernos de Psicología del Deporte, 23(3), 87-108. https://doi.org/10.6018/cpd.536391 DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.536391
Marsh, H. W., Richards, G. E., Johnson, S., Roche, L., & Tremayne, P. (1994). Physical self-description questionnaire: Psychometric properties and a multitrait-multimethod analysis of relations to existing instruments. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(3), 270–290. https://doi.org/10.1123/jsep.16.3.270 DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.16.3.270
Monjas, R. (2004). El deporte en la escuela: La importancia de la justificación coherente de su uso.
Moral-García, J. E., Román-Palmero, J., López García, S., García Cantó, E., Pérez Soto, J. J., Rosa Guillamón, A., & Urchaga Litago, J. D. (2021). Autoestima y práctica deportiva en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 21(81), 157-174. https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.81.011 DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.81.011
Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., & González-Cutre, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes De Psicología, 25(1), 35-51. https://doi.org/10.55414/4fz3fp19 DOI: https://doi.org/10.55414/4fz3fp19
Pardo, J. (2010). Las claves del rendimiento deportivo. https://psinergika.blogspot.com/2010/03/las-claves-del-rendimiento-deportivo.html
Pereyra, M. (2020). Influencia de la motivación en la actividad física, el deporte y la salud. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, Vol.5 (200). DOI: https://doi.org/10.32351/rca.v5.200 DOI: https://doi.org/10.32351/rca.v5.200
Reynaga-Estrada, P., Arévalo Vázquez, E. I., Verdesoto Gáleas, Á. M., Jiménez Ortega, I. M., Preciado Serrano, M. D. L., & Morales Acosta, J. J. (2016). Beneficios psicológicos de la actividad física en el trabajo de un centro educativo. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 30, 203-206. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v0i30.50254 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.50254
Reigal Garrido, R. E., Videra García, A., Martín Tamayo, I., & Juárez Ruiz de Mier, R. (2013). Importance of the Physical Self-concept and the General Self-efficacy in Predicting the Behaviour of Physical Practice. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 46-51. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.03 DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.03
Revuelta, L., Esnaola, I., & Goñi, A. (2016). Relaciones entre el autoconcepto físico y la actividad físico-deportiva adolescente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(63), 561-581. 10.15366/rimcafd2016.63.010 DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.010
Rivas-Martínez, H., & Bailey-Moreno, J. (2021). Aportaciones del fútbol en la formación infantil y juvenil en una comunidad vulnerable. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 276–286. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78491 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78491
Tolano, E., Dórame, Z., Preciado, M., Toledo, I., Serna, A., & Gavotto, O. (2015). Efecto de un programa de iniciación deportiva escolar en las capacidades físicas condicionales. Revista de Ciencias del Deporte, 11(2), 177–183.
Torres Pérez, A., Gavala González, J., & Fernández García, J. C. (2020). Práctica de actividad física y autoconcepto físico en estudiantes. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 9(1), 47-54. https://doi.org/10.6018/sportk.541481 DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.541481
Vernetta , M. ., Álamo Martínez , G., & Peláez-Barrios, E. M. (2023). Condición física-salud y autoconcepto físico en adolescentes canarios en función del género (Physical condition-health and physical self-concept in adolescents from the Canary Islands according to gender). Retos, 50, 566–575. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99875 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v50.99875
Villalba-Gutiérrez, C., Guerra-Castellanos, Y., Luciano-Alipio, R. y Arosemena-Castilla, K. (2024). Fundamentos técnicos del fútbol para el desarrollo motor en estudiantes de primaria. Cienciometría Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología. 10 (18). https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1246 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1246
Wankel, L. M., & Kreisel, P. (1985). Factors underlying enjoyment of youth sports: Sport and age group comparisons. Journal of Sport Psychology, 7(1), 51–64. https://doi.org/10.1123/jsp.7.1.51 DOI: https://doi.org/10.1123/jsp.7.1.51
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Jair Zamora Luna, Alexis Noel González Martínez, Ismael Inojoza Ramirez, Isela Guadalupe Ramos Carranza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.