State of the research on emotional intelligence and sports performance
DOI:
https://doi.org/10.29105/rcefod17.1-64Keywords:
review, sports psychology, emotions, sportAbstract
Emotional intelligence (EI) has been defined as the ability to identify and value one’s emotions and recognize those of others. It is the ability to manage feelings to facilitate thinking, attention and self-motivation. As well as to understand and regulate emotions towards integral self-growth. According to Mayer & Salovey (1997) and Goleman (2010), EI has shown significant relationships with better mental health and as a stress mediator. In the sports context, the relationship between EI and sports education; integral development; and sports performance, has been explored. The aim of this work is to execute a systematic review of the research carried out in the last five years on the relationship between EI and sports performance. The research was carried out in Dialnet, Google Scholar, PubMed and Redalyc databases, using the words “emotional intelligence”, “sports performance” and “sport”. The inclusion criteria of the articles were: the year of publication 2016-2021; the type of research; and that the participants were university athletes or performance athletes. 20 articles were obtained that meet the inclusion criteria, of which there are 13 in Spanish and seven in English, identifying the TMMS-24 instrument as the most used for measuring EI. This research shows an important relationship between EI and sport in different contexts and sport specialties, that give rise to future lines of research.
Downloads
References
Acebes Sánchez, J.; Blanco García, C.; Diez Vega, I.; Mon López, D.; Rodríguez Romo, G. (2021). Emotional Intelligence in Physical Activity, Sports and Judo: A Global Approach. International journal of environmental research and public health, 18(16), 8695. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18168695
Acebes Sánchez, J. y Rodríguez Romo, G.* (2019). Relaciones entre el nivel de actividad física, experiencia deportiva e inteligencia emocional en alumnos de Grado de la Comunidad Madrid: estudio de protocolo DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68970
Arruza Gabilondo, J.; González Rodríguez, O.; Telletxea Artzamendi, S.; Palacios Moreno, M.; y Arribas Galarraga, S. (2013). Un modelo de medida de la inteligencia emocional percibida en contextos deportivo/competitivos. Revista de psicología del deporte, 22(2), 405-413.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On Model of Social and Emotional Intelligence. Psicothema, 18, 13-25.
Castro-Sánchez, M.; Zurita Ortega, F.; y Chacón Cuberos, R.* (2018). Inteligencia emocional en deportistas en función del sexo, la edad y la modalidad deportiva practicada. Sportis, 4(2), 288-305. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.3296
Castro Sánchez, M.; Zurita Ortega, F.; Ramírez Granizo, I.; Ubago Jiménez, J. L. (2020). Relación entre la inteligencia emocional y los niveles de ansiedad en deportistas. Journal of Sport & Health Research, 12(1).
Castro Sánchez, M., Zurita Ortega, F., Ubago Jiménez, J., González Valero, G., García Mármol, E.; ChacónCuberos, R. (2019). Relationships between anxiety, emotional intelligence, and motivational climate among adolescent football players. Sports, 7(2), 34. DOI: https://doi.org/10.3390/sports7020034
Chumillas Martínez, Á. (2020). Como afecta el nivel de Inteligencia Emocional en los resultados deportivos.
Davies, D. (1991) Factores Psicológicos en el deporte competitivo. Barcelona: Ancora.
De Benito, M.; Luján, J.; y de Benito Trigueros, A.* (2018). Inteligencia emocional, percepción de apoyo a la autonomía y relaciones en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 13-20
García, V.; Graupera, J.; Ruiz, L. y Palomo, M. (2013). Inteligencia Emocional en el Deporte: validación española del Schutte Self Report Inventory (SSRI) en deportistas españoles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 25-36. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232013000100004
Gardner, H. E. (2008). Multiple intelligences: New horizons in theory and practice. Basic books.
Goleman. D. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Guerrero Rodríguez, C.; Sosa-Correa, M.; Zayas García, A.; Guil Bozal, R. (2017). Regulación emocional en jóvenes deportistas ante situaciones adversas en competición. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),373-384 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.950
Gutiérrez, D. (2013). Coaching deportivo. Juega y gana el partido de tu vida dentro y fuera de la cancha. Barcelona: FDL.
Rodríguez, C. G.; Correa, M. S.; García, A. Z.; y Bozal, R. G.* (2018). Regulación emocional en jóvenes deportistas ante situaciones adversas en competición.
Rutkowska, K. y Bergier, J. (2015). Psychological Gender and Emotional Intelligence in Youth Female Soccer Players. Journal of Human Kinetics, 47(1), 285-291. DOI: https://doi.org/10.1515/hukin-2015-0084
Harris, D. y Harris, B. (1992). Psicología del deporte. Integración mente- cuerpo. Barcelona: Hispano Europea.
Hernández Sampieri, R.; Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México: McGraw-Hill Interamericana. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15
Janelle, C.; Hillman, C. (2003). Expert performance in sport: current perspectives and critical issues. En Starkes, J. y Ericsson, K. (Eds.), Expert Performance in sport: Advances in research on sport expertise (pp. 19- 48). Champaign: Human Kinetics.
Laborde, S., Dosseville, F., y Allen, M. S. (2015). Emotional intelligence in sport and exercise: A systematic review. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 26(8), 862-874. DOI: https://doi.org/10.1111/sms.12510
Martínez, A.; Muros Molina, J. (2018). Revisión conceptual de la conexión entre inteligencia emocional y autoconcepto físico. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(1), 139–144 DOI: https://doi.org/10.6018/322001
Martínez Ferreiro, J.* (2016). Inteligencia emocional y rendimiento deportivo en el futbol femenino de alta Competición.
Mayer, J., y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En Salovey, P. y Sluyter, D. (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
Méndez Cruz, L. J.* (2017). Niveles de inteligencia emocional en estudiantes universitarios que practican deporte en la modalidad individual y colectiva, y en los que no realizan ejercicio físico.
Moran, A. y Toner, J. (2018) Psicología del deporte. México: El Manual Moderno
Peña, M.; Escribano, M.; de Mesa, C. (2019). Inteligencia emocional y conducta agresiva en el deporte¿ Puede inferir la modalidad deportiva y las horas de entrenamiento?. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 176-180. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.66213
Pineda, C. (2012). Inteligencia emocional y bienestar personal en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Tesis Doctoral: Universidad de Málaga.
Rodriguez Romo, G., Blanco Garcia, C., Diez Vega, I.; Acebes Sánchez, J. (2021). Emotional intelligence of undergraduate athletes: The role of sports experience. Frontiers in Psychology, 12. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.609154
Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 189 DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En Pennebaker, J. W. (Ed.), Emotion, Disclosure, y Health (pp. 125-151). Washington: American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10182-006
Schutte, N.; Malouff, J.; Hall, L.; Haggerty, F.; Cooper, J.; Golden, C.; Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177. DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00001-4
Sistiaga, E. S.* (2018). Inteligencia emocional y motivación: diferencias entre piragüistas iniciados, campeones y super-campeones (Disertación doctoral, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea).
Soria Maldonado, J.; Visñay Casillas, L.; y Yepez Herrera, E. (2021). Gestión emocional del desempeño en los jugadores de baloncesto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(278), 95-115 DOI: https://doi.org/10.46642/efd.v26i278.3004
Sukys, S.; Tilindienė, I.; Cesnaitiene, V.; Kreivyte, R. (2019). Does Emotional Intelligence Predict Athletes’ Motivation to Participate in Sports? Perceptual and motor skills, 126(2), 305-322. DOI: https://doi.org/10.1177/0031512518825201
Trigueros, R.; Aguilar-Parra, J.; Álvarez, J.; González-Bernal, J.; López-Liria, R. (2019). Emotion, psychological well-being and their influence on resilience. A study with semi-professional athletes. International journal of environmental research and public health, 16(21), 4192. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph16214192
Vaughan, R.; Laborde, S.; y McConville, C.* (2019). The effect of athletic expertise and trait emotional intelligence on decision-making. European journal of sport science, 19(2), 225-233. DOI: https://doi.org/10.1080/17461391.2018.1510037
Zeidner, M.; Roberts, R.; y Matthews, G. (2008). The science of emotional intelligence: current consensus and controversies. European Psychologist, 13(1), 64-78. DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040.13.1.64
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniela Miranda Rochín, Abril Cantú Berrueto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.