Motor skills in preschoolers, gender comparison
DOI:
https://doi.org/10.29105/rcefod16.1-50Keywords:
Motor skills, fine motor skills, gross motor skills, genderAbstract
Goal: To compare motor skills in 3 to 6 year-old preschool children from Parral Chihuahua, by gender. Method: A descriptive cross-sectional study was performed with a sample of 94participants with an age range of 3 to 6 years, from preschools in Parral, Chihuahua. Fine and gross motor skills were assessed with the Battelle Developmental Inventory Second Edition BDI-2. Results: Frequency analyses showed that most children have an average profile, with 65.9% (girls) and 59,3% (boys) in gross motor skills; for fine motor skills, 41.5% (girls) and 38.9% (boys). Conclusions: Most boys and girls are within the average, it is important to mention that performance for the formes was higher than that of the latter.
Downloads
References
Almeida, I., Cando, E. y Panchi, E. (2015). Aplicación de instrumentos lúdicos para el desarrollo de la motricidad fina de niños y niñas de 4 años de edad con variables de género, clase, etnicidad y territorial, incluye uso de tic´s. Anales de la Universidad Central del Ecuador, 1(373). 311-327. Recuperado de: https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1353/1321 DOI: https://doi.org/10.29166/anales.v1i373.1353
Bardid, F., Huyben, F., Lenoir, M., Seghers, J., De Maertelar, K., Goodway, J. y Deconinck, F. (2016). Assessing fundamental motor skills in Belgain Children aged 3-8 years highlights differences to US reference simple. Acta Paediatr. 105(6). 281-290. Recuperado de: Assessing fundamental motor skills in Belgian children aged 3-8 years highlights differences to US reference sample - Ghent University Library (ugent.be) DOI: https://doi.org/10.1111/apa.13380
Bustamante, A., Caballero, L., Enciso, N., Salazar, I., Teixeira, A., Garganta, R. y Ribeiro, J. (2008). Coordinación motora: Influencia de la edad, sexo, estatus socio-económico y niveles de adiposidad en niños Peruanos. Revista Brasileira de Cineantropometría & Desempenho Humano, (10) 1, 25-34. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/26497500_Motor_coordination_Influence_of_age_sex_socio-economic_status_and_levels_of_adiposity_in_peruvian_children DOI: https://doi.org/10.5007/1980-0037.2008v10n1p25
Campo, L., Jiménez, P., Ricaurte, K. y Paredes, N. (2011). Características del desarrollo motor en niños de 3 a 7 años de la ciudad de barranquilla. Psicogente, 14(25), 76-89. Recuperado de: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1858/1774
Cuesta, P., Prieto, A. y Gil, P. (2016). Evaluación diagnóstica en la enseñanza conjunta de habilidades sociales y motrices en Educación Infantil. Opción, 32(7), 505 – 525. Recuperado de: file:///C:/Users/Azeneth/Downloads/Dialnet-EvaluacionDiagnosticaEnLaEnsenanzaConjuntaDeHabili-5916884.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México: Mc Graw Hill. México. Recuperado de: http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Hurt, H., Malmud, E., Betancourt, L., Brodsky, N. y Giannetta, J. (2001). A prospective comparison of developmental outcome of children with in utero cocaine exposure and controls using the Battelle Developmental Inventory. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 22(1), 27-34. Recuperado de: https://psycnet.apa.org/record/2001-16954-004 DOI: https://doi.org/10.1097/00004703-200102000-00005
Morley, D., Till, K., Ogilvie, P. y Turner, G. (2015). Influences of gender and socioeconomic status on the motor proficiency of children in the UK. Human Movement Science. 44(2015), 150-156. Recuperado de: http://researchonline.ljmu.ac.uk/id/eprint/2014/1/ViewPageProof_HUMOV_1874.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/j.humov.2015.08.022
Murata, C. (2015). Los niños y la tecnología. Instituto de ciencias sociales y disciplinas proyectuales. Informe técnico. Universidad Argentina de la Empresa (UADE). Recuperado de:http://bdigital.cesba.gob.ar/bitstream/handle/123456789/401/263%20-%20Informe%20T%C3%A9cnico%20Ni%C3%B1os%20y%20Tecnologia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mutuberria, (2015). La educación temprana. Periodos sensitivos. Revista Arista digital, 3 (54), 1-9. Recuperado de: http://www.afapna.com/aristadigital/archivos_revista/2015_marzo_0.pdf
Rizzoli-Córdova, A., Martell-Valdez, L., Delgado-Ginebra, I., Villasís-Keever, M., Reyes-Morales, H., O´Shea-Cuevas, G., Aceves-Villagrán, D., Carrasco-Mendoza, J., Villagrán-Muñoz, V., Halley-Castillo, E., Vargas-López, G. y Muñoz-Hernández, O. (2015). Escrutinio poblacional del nivel de desarrollo infantil en menores de 5 años beneficiarios de PROSPERA en México. Bol Med Hosp Infant Mex, 72(6), 409-419. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/article_plus.php?pid=S1665-11462015000600409&tlng=es&lng=es DOI: https://doi.org/10.1016/j.bmhimx.2015.10.003
Salazar, P. y Jiménez, J. (2018). Relación entre la competencia percibida y el desempeño motor en preescolares y escolares de zona urbana en Costa Rica. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 9(52), 134-144. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6408946
Sandoval, M., Fernández, A., Vargas, R., Martínez, C. y Carrasco, V. (2017). Estudio comparativo entre el desarrollo psicomotor y el estado nutricional en niños de kínder, pertenecientes a un establecimiento municipal y a uno particular de la ciudad de Temuco. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 18(2), 1-8. Recuperado de : http://revistacaf.ucm.cl/article/view/114 DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.18.2.4
Schonhuat, L., Schönstedt, M., Álvarez, J., Salinas, P. y Armijo, I. (2010). Desarrollo psicomotor en niños de nivel socioeconómico medio-alto. Revista Chilena de Pediatría,81 (2), 123-12. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062010000200004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0370-41062010000200004
Veldman, S., Jones, R., Santos, R., Sousa-Sá, E. y Okely, A. (2018). Gross motor skills in toddlers: prevalence and socio-demographic differences. Journal of science and medicine in sport, 21, 1226-1231. Recuperado de: https://ro.uow.edu.au/sspapers/4192/7 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2018.05.001
Viciana, V., Cano, L., Chacón. R., Padial, R. y Martínez, A. (2017). Importancia de la motricidad para el desarrollo integral del niño en la etapa de educación infantil. Revista digital de educación física. 8(47), 89-105. Recuperado de: file:///C:/Users/Azeneth/Downloads/Dialnet-ImportanciaDeLaMotricidadParaElDesarrolloIntegralD-6038088.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Azaneth Laguna-Celia, Jiménez Lira, Elia V. Benavides-Pando, Humberto Blanco Vega, Martha Ornelas Contreras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.