Relación Entre la Actividad Física y el Rendimiento Académico en Estudiantes Universitarios
DOI:
https://doi.org/10.29105/rce-fod.v20i2.145Keywords:
Academic Performance, Physical Activity, Physical Exercise, University StudentsAbstract
Introduction: The relationship between physical activity and academic performance has gained increasing relevance in university settings, where students often face high levels of stress and sedentary behavior. This study aimed to analyze this relationship among students enrolled in the Sports Training Technology program at the Unidades Tecnológicas de Santander. Methodology: A quantitative, descriptive, and correlational cross-sectional study was conducted with a non-probabilistic sample of 134 students actively enrolled in the first academic semester of 2024. The short version of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) was used to estimate physical activity levels in METs, and the weighted academic average was employed as an indicator of academic performance. Results: The findings revealed a balanced gender distribution and a high representation of students from lower socioeconomic strata and advanced academic semesters. No statistically significant differences were found between male and female students regarding physical activity levels or academic performance. A strong positive correlation was observed between physical activity and academic performance (r = .636; p < .000), with a coefficient of determination (R² = .331), indicating that 33.1% of the variability in academic performance can be explained by physical activity levels. Conclusions: The results support the importance of promoting physical activity as a strategy to enhance academic performance. However, the need to consider additional psychosocial factors influencing student outcomes is also acknowledged.
Downloads
References
Arango-Vélez, E. F., Echavarría-Rodríguez, A. M., Aguilar-González, F. A., & Patiño-Villada, F. A. (2020). Validación de dos cuestionarios para evaluar el nivel de actividad física y el tiempo sedentario en una comunidad universitaria de Colombia. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 38(1). e334156. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v38n1e334156 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v38n1e334156
Ashok, P., Kharche, J. S., Raju, R., & Godbole, G. (2017). Metabolic equivalent task assessment for physical activity in medical students. National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology, 7(3), 236–239. https://doi.org/10.5455/njppp.2017.7.0825604092016 DOI: https://doi.org/10.5455/njppp.2017.7.0825604092016
Ávila Manríquez, F. D. J., Méndez Ávila, J. C., Silva Llaca, J. M., & Gómez Terán, O. Ángel. (2021). Actividad física y su relación con el rendimiento académico. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1030 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1030
Martínez Benítez, J. E., & Sauleda Martínez, L. A. (2019). Diferenciales de género en la actividad física y deportiva de los estudiantes de la Universidad Central de Ecuador. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria De Didáctica, 37(2), 7–26. https://doi.org/10.14201/et2019372726 DOI: https://doi.org/10.14201/et2019372726
Cámara Martínez, A. ., Martínez López , E. J., Suarez-Manzano, S., Brandao Loureiro, V., & Ruiz Ariza, A. . (2023). Integración de la actividad física en el aula y sus efectos físicos y cognitivo-académicos. Una revisión sistemática y una guía práctica educativa. Retos, 49, 978-992. https://doi.org/10.47197/retos.v49.97957 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v49.97957
González Marmolejo, W., Cerón Bedoya, J. D., Fernández Barona, E. J., & Mora Rojas , D. L., (2023). Relación entre el nivel de actividad física y el rendimiento académico en estudiantes de una institución universitaria. Estudio multicéntrico. Retos, 47, 775-782. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94795 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v47.94795
García, C. M., & González-Jurado, J. A. (2017). Impacto de la inactividad física en la mortalidad y los costos económicos por defunciones cardiovasculares: evidencia desde Argentina Revista panamericana de salud publica, 41, e92. https://doi.org/10.26633/RPSP.2017.92 DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2017.92
Domínguez-Lara, S. (2017). ¿Rendimiento en exámenes o promedio general? : Algunas cuestiones sobre la medición del rendimiento académico en investigación. Pensando Psicología, 13(21), 33-39. https://doi.org/10.16925/pe.v13i21.1712 DOI: https://doi.org/10.16925/pe.v13i21.1712
López-Bonilla, J. M., López-Bonilla, L. M., Serra, F., & Ribeiro, C. (2015). Relación entre actitudes hacia la actividad física y el deporte y rendimiento académico de los estudiantes universitarios españoles y portugueses. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(2), 275–284.
Luna, D., García-Reyes, S., Soria-González, E., Avila-Rojas, M., Ramírez-Molina, V., García-Hernández, B., & Meneses-González, F. (2020). Estrés académico en estudiantes de odontología: asociación con apoyo social, pensamiento positivo y bienestar psicológico. Investigación En Educación Médica, 9(35), 8-17. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20205 DOI: https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20205
Malla Acevedo, A. L. (2023). Actividad física y su influencia en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Revisión sistemática. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 2(5), 281–299. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5694 DOI: https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5694
Manterola, C., Quiroz, G., Salazar, P., & García, N. (2019). Metodología de los tipos y diseños de estudio más frecuentemente utilizados en investigación clínica [Methodology of study designs most frequently used in clinical research]. Revista Médica Clínica Las Condes, 30(1), 36–49. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.11.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.11.005
Organización Mundial de la Salud. (2020, 25 de noviembre). Cada movimiento cuenta para mejorar la salud – dice la OMS. https://www.who.int/es/news/item/25-11-2020-every-move-counts-towards-better-health-says-who
Ortega Miranda, E. G. (2018). Alteraciones psicológicas asociadas a la obesidad infantil. Revista Médica Herediana, 29(2), 111. https://doi.org/10.20453/rmh.v29i2.3352 DOI: https://doi.org/10.20453/rmh.v29i2.3352
Patiño-Pilliza, K., Fonseca-León, C., & Chango-Galarza, M. (2022). Control de costos de producción bajo la Norma ISO 9001: 2015: Una opción a la minimización del desperdicio económico en los negocios artesanales de la parroquia La Victoria, cantón Pujilí, provincia de Cotopaxi, periodo 2019-2021. Revista Publicando, 9(35), 19-32. https://doi.org/10.51528/rp.vol9.id2336 DOI: https://doi.org/10.51528/rp.vol9.id2336
Puerta Mateus, K. C., De La Rosa Luna, R., & Ramos Vivanco, A. M. (2019). Levels of Physical Activity and Its Relation Between the Distribution by Sex and Academic Program in a University. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 16(2), 1-10. https://doi.org/10.15359/mhs.16-2.4 DOI: https://doi.org/10.15359/mhs.16-2.4
Rendón-Macías, M. E., Zarco-Villavicencio, I. S., & Villasís-Keever, M. Á. (2021). Métodos estadísticos para el análisis del tamaño del efecto. Revista Alergia México, 68(2), 128–136. https://doi.org/10.29262/ram.v658i2.949 DOI: https://doi.org/10.29262/ram.v658i2.949
Rodríguez-Torres, Á. F., Bohórquez Germán, N. E., Aimara Paucar, J. C., Cusme-Torres, A. C., & García-Gaibor, J. A. (2022). El impacto de la actividad física en el rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Dominio de las Ciencias, 8(2), 642–661. https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2667 DOI: https://doi.org/10.63549/rg.v3i2.229
Ruiz-Ariza, A., Suárez-Manzano, S., López-Serrano, S., & Martínez-López, E. J. (2021). La actividad física como medio para cultivar la inteligencia en el contexto escolar. Revista Española de Pedagogía, 79(278), 161–177. https://doi.org/10.22550/REP79-1-2021-04 DOI: https://doi.org/10.22550/REP79-1-2021-04
Silva-Ramos, M. F., López-Cocotle, J. J., & Meza-Zamora, M. E. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28(79), 75–83. DOI: https://doi.org/10.33064/iycuaa2020792960
Tique-Gutiérrez, M., Camacho-Anaya, J., Segura-Guevara, Y., Orozco-Torregrosa, R., Ortega-Moreno, L., Iriarte-Ariza, M., Martínez-Rudas, J., Gutiérrez-Pérez, J., & Cáceres-Fernández, N. (2018). Contexto socioeconómico sobre el rendimiento académico del estudiante mediante la investigación como estrategia pedagógica. Cultura, Educación y Sociedad, 9(1), 171–180. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.13 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.13
Zapata-López, J. S., Gutierrez-Arce, K., Bojórquez-Castro, L., & Betancourt-Peña, J. (2024). Academic stress and sleep quality in university students in two Latin American countries. Ansiedad y Estrés, 30(2), 94–101. https://doi.org/10.5093/ANYES2024A12 DOI: https://doi.org/10.5093/anyes2024a12
Zurita Carreño, C. (2020). Relación entre actividad física y rendimiento académico [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de La Laguna]. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/20651
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jhosman Alfonso Buitrago Buitrago, Erika Tatiana Paredes Prada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
