State of the research on emotional intelligence and sports performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rcefod17.1-64

Keywords:

review, sports psychology, emotions, sport

Abstract

Emotional intelligence (EI) has been defined as the ability to identify and value one’s emotions and recognize those of others. It is the ability to manage feelings to facilitate thinking, attention and self-motivation. As well as to understand and regulate emotions towards integral self-growth. According to Mayer & Salovey (1997) and Goleman (2010), EI has shown significant relationships with better mental health and as a stress mediator. In the sports context, the relationship between EI and sports education; integral development; and sports performance, has been explored. The aim of this work is to execute a systematic review of the research carried out in the last five years on the relationship between EI and sports performance. The research was carried out in Dialnet, Google Scholar, PubMed and Redalyc databases, using the words “emotional intelligence”, “sports performance” and “sport”. The inclusion criteria of the articles were: the year of publication 2016-2021; the type of research; and that the participants were university athletes or performance athletes. 20 articles were obtained that meet the inclusion criteria, of which there are 13 in Spanish and seven in English, identifying the TMMS-24 instrument as the most used for measuring EI. This research shows an important relationship between EI and sport in different contexts and sport specialties, that give rise to future lines of research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acebes Sánchez, J.; Blanco García, C.; Diez Vega, I.; Mon López, D.; Rodríguez Romo, G. (2021). Emotional Intelligence in Physical Activity, Sports and Judo: A Global Approach. International journal of environmental research and public health, 18(16), 8695. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18168695

Acebes Sánchez, J. y Rodríguez Romo, G.* (2019). Relaciones entre el nivel de actividad física, experiencia deportiva e inteligencia emocional en alumnos de Grado de la Comunidad Madrid: estudio de protocolo DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68970

Arruza Gabilondo, J.; González Rodríguez, O.; Telletxea Artzamendi, S.; Palacios Moreno, M.; y Arribas Galarraga, S. (2013). Un modelo de medida de la inteligencia emocional percibida en contextos deportivo/competitivos. Revista de psicología del deporte, 22(2), 405-413.

Bar-On, R. (2006). The Bar-On Model of Social and Emotional Intelligence. Psicothema, 18, 13-25.

Castro-Sánchez, M.; Zurita Ortega, F.; y Chacón Cuberos, R.* (2018). Inteligencia emocional en deportistas en función del sexo, la edad y la modalidad deportiva practicada. Sportis, 4(2), 288-305. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.3296

Castro Sánchez, M.; Zurita Ortega, F.; Ramírez Granizo, I.; Ubago Jiménez, J. L. (2020). Relación entre la inteligencia emocional y los niveles de ansiedad en deportistas. Journal of Sport & Health Research, 12(1).

Castro Sánchez, M., Zurita Ortega, F., Ubago Jiménez, J., González Valero, G., García Mármol, E.; ChacónCuberos, R. (2019). Relationships between anxiety, emotional intelligence, and motivational climate among adolescent football players. Sports, 7(2), 34. DOI: https://doi.org/10.3390/sports7020034

Chumillas Martínez, Á. (2020). Como afecta el nivel de Inteligencia Emocional en los resultados deportivos.

Davies, D. (1991) Factores Psicológicos en el deporte competitivo. Barcelona: Ancora.

De Benito, M.; Luján, J.; y de Benito Trigueros, A.* (2018). Inteligencia emocional, percepción de apoyo a la autonomía y relaciones en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 13-20

García, V.; Graupera, J.; Ruiz, L. y Palomo, M. (2013). Inteligencia Emocional en el Deporte: validación española del Schutte Self Report Inventory (SSRI) en deportistas españoles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 25-36. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232013000100004

Gardner, H. E. (2008). Multiple intelligences: New horizons in theory and practice. Basic books.

Goleman. D. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Guerrero Rodríguez, C.; Sosa-Correa, M.; Zayas García, A.; Guil Bozal, R. (2017). Regulación emocional en jóvenes deportistas ante situaciones adversas en competición. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),373-384 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.950

Gutiérrez, D. (2013). Coaching deportivo. Juega y gana el partido de tu vida dentro y fuera de la cancha. Barcelona: FDL.

Rodríguez, C. G.; Correa, M. S.; García, A. Z.; y Bozal, R. G.* (2018). Regulación emocional en jóvenes deportistas ante situaciones adversas en competición.

Rutkowska, K. y Bergier, J. (2015). Psychological Gender and Emotional Intelligence in Youth Female Soccer Players. Journal of Human Kinetics, 47(1), 285-291. DOI: https://doi.org/10.1515/hukin-2015-0084

Harris, D. y Harris, B. (1992). Psicología del deporte. Integración mente- cuerpo. Barcelona: Hispano Europea.

Hernández Sampieri, R.; Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México: McGraw-Hill Interamericana. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15

Janelle, C.; Hillman, C. (2003). Expert performance in sport: current perspectives and critical issues. En Starkes, J. y Ericsson, K. (Eds.), Expert Performance in sport: Advances in research on sport expertise (pp. 19- 48). Champaign: Human Kinetics.

Laborde, S., Dosseville, F., y Allen, M. S. (2015). Emotional intelligence in sport and exercise: A systematic review. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 26(8), 862-874. DOI: https://doi.org/10.1111/sms.12510

Martínez, A.; Muros Molina, J. (2018). Revisión conceptual de la conexión entre inteligencia emocional y autoconcepto físico. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(1), 139–144 DOI: https://doi.org/10.6018/322001

Martínez Ferreiro, J.* (2016). Inteligencia emocional y rendimiento deportivo en el futbol femenino de alta Competición.

Mayer, J., y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En Salovey, P. y Sluyter, D. (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.

Méndez Cruz, L. J.* (2017). Niveles de inteligencia emocional en estudiantes universitarios que practican deporte en la modalidad individual y colectiva, y en los que no realizan ejercicio físico.

Moran, A. y Toner, J. (2018) Psicología del deporte. México: El Manual Moderno

Peña, M.; Escribano, M.; de Mesa, C. (2019). Inteligencia emocional y conducta agresiva en el deporte¿ Puede inferir la modalidad deportiva y las horas de entrenamiento?. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 176-180. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.66213

Pineda, C. (2012). Inteligencia emocional y bienestar personal en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Tesis Doctoral: Universidad de Málaga.

Rodriguez Romo, G., Blanco Garcia, C., Diez Vega, I.; Acebes Sánchez, J. (2021). Emotional intelligence of undergraduate athletes: The role of sports experience. Frontiers in Psychology, 12. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.609154

Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 189 DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En Pennebaker, J. W. (Ed.), Emotion, Disclosure, y Health (pp. 125-151). Washington: American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10182-006

Schutte, N.; Malouff, J.; Hall, L.; Haggerty, F.; Cooper, J.; Golden, C.; Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177. DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00001-4

Sistiaga, E. S.* (2018). Inteligencia emocional y motivación: diferencias entre piragüistas iniciados, campeones y super-campeones (Disertación doctoral, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea).

Soria Maldonado, J.; Visñay Casillas, L.; y Yepez Herrera, E. (2021). Gestión emocional del desempeño en los jugadores de baloncesto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(278), 95-115 DOI: https://doi.org/10.46642/efd.v26i278.3004

Sukys, S.; Tilindienė, I.; Cesnaitiene, V.; Kreivyte, R. (2019). Does Emotional Intelligence Predict Athletes’ Motivation to Participate in Sports? Perceptual and motor skills, 126(2), 305-322. DOI: https://doi.org/10.1177/0031512518825201

Trigueros, R.; Aguilar-Parra, J.; Álvarez, J.; González-Bernal, J.; López-Liria, R. (2019). Emotion, psychological well-being and their influence on resilience. A study with semi-professional athletes. International journal of environmental research and public health, 16(21), 4192. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph16214192

Vaughan, R.; Laborde, S.; y McConville, C.* (2019). The effect of athletic expertise and trait emotional intelligence on decision-making. European journal of sport science, 19(2), 225-233. DOI: https://doi.org/10.1080/17461391.2018.1510037

Zeidner, M.; Roberts, R.; y Matthews, G. (2008). The science of emotional intelligence: current consensus and controversies. European Psychologist, 13(1), 64-78. DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040.13.1.64

Published

2022-07-13

How to Cite

Miranda Rochín, D., & Cantú Berrueto, A. (2022). State of the research on emotional intelligence and sports performance. Revista De Ciencias Del Ejercicio FOD, 17(1), 8–10. https://doi.org/10.29105/rcefod17.1-64

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.