Achievement goals in students 12 to 18 years of age.
DOI:
https://doi.org/10.29105/rcefod17.1-69Keywords:
Achievement goals, Adolescents, Basic education, Physical activityAbstract
The objective of this study was to compare the achievement goals in relation to sex, educational level and sports training practice in students between 12 and 18 years of age. The sample consisted of 105 students where the average age of secondary and high school education between 12 and 18 years of age (M = 14.80 ± 1.86), of these participants 52.4% are men and 47.6% women, of which 47.6 % belong to COBAED # 01 La Forestal and 52.4% belong to Silvestre Dorador Minchaca secondary school, who answered the AMPET achievement goals questionnaires (Spanish version of the AMPET Test consisting of 37 items in three dimensions). One of the main results was that the students present a tendency of anxiety in the face of errors and stressful situations.
Downloads
References
Maqueira Caraballo, G., Brito Taboada, E., Recalde Ayona, A. V., Arévalo Suquitana, J. A., Sáenz Gavilanes, J. V., & Sandoval Jaramillo, M. L. (2017). Tendencias y manifestaciones del temperamento. Relación con el desempeño social y físico-deportivo en estudiantes. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubinvbio/cib-2017/cib172k.pdf
Carriedo, A. (2015). Metas de logro, diversión y persistencia-esfuerzo en estudiantes de Educación Física durante una unidad didáctica sobre judo. Magister, 27(2), 51-58. DOI https://doi.org/10.1016/j.magis.2015.12.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.magis.2015.12.001
Casadesús Schumann, J., Fuentes Parra, M., Fort Valdès, F., Baños Prieto, C., & Ramírez Alfonso, M. (2005). Algunas cualidades fundamentales del temperamento para el desempeño. Instituto superior de ciencias médicas de la Habana., 4(5), 1-14. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180420144011
Castillo, I., Duda, J. L., Sol Álvarez, M., Mercé, J., & Balaguer, I. (2011). Clima motivacional, metas de logro de aproximación y evitación y bienestar en futbolistas cadetes. Revista de Psicología del Deporte, 20(1),149-164. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235119302011
Cecchini Estrada, J. A., Fernández-Río, J., Contreras Jordán, O., Romero Granados, S., González González-Mesa, C., & Méndez Giménez, A. (2006). Metas sociales y de logro, persistencia-esfuerzo e intenciones de práctica deportiva en el alumnado de Educación Física. Psicothema, 20(2), 260-265. Disponible en: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/57283/3458.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Coterón López, J., Franco Álvarez, E., Pérez-Tejero, J., & Sampedro Molinuevo, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en Educación Física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte., 22(1), 151-157. Disponible en: https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/21761/Coterón%2C%202013%20%282%29.pdf?sequence=1
López Nadal, A., Camerino, O., & Castañer, M. (2015). Evaluar la motivación en la educación física, una aplicación con AMPET. Tándem Didáctica de la Educación Física(47), 55-64.
Martín-Moya, R., Ruiz-Montero, P., Chiva-Bartoll, Ò., & Capella-Peris, C. (2018). Motivación de logro para aprender en estudiantes de educacon fisica: Diverhealt. Revista Interamericana de Psicologia/Interamerican Journal of Psychology (IJP), 52(2), 270-280. Disponible en: https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/74830/139283.pdf?sequence=1 DOI: https://doi.org/10.30849/rip/ijp.v52i2.953
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., Cecchini Estrada, J. A., & González González de Mesa, C. (2013). Perfiles motivacionales y sus consecuencias en educación física. Un estudio complementario de metas de logro 2x2 y autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 29-38. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235127552005
Moreno-Murcia, J. A., Cervelló Gimeno, E., Montero Carretero, C., Vera Lacárcel, J. A., & García Calvo, T. (2012). Metas sociales, necesidades psicológicas básicas y motivación intrínseca como predictores de la percepcion del esfuerzo en las clases de educacion fisica. Revista de Psicologia del Deporte, 21(2), 215-221. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235126897001
Nicholls, J. G. (1984). Achievement Motivation: Conceptions of Ability, Subjective Experience, Task Choice, and Performance. Psychological Review, 91(3), 328-346. DOI https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328 DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328
Oliva Mendoza , F. J., & Calleja Bello, N. (2010). Medicion de la ira en el deporte de combate: validación del staxt-2 en deportistas mexicanos. Liberabit, 16(1), 51-59. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272010000100006&lng=es&tlng=es
Ruiz Pérez, L. M., Graupera Sanz, J. L., Gutiérrez Sanmartín, M., & Nishida, T. (2004). El test AMPET de motivación de logro para el aprendizaje en educación fisica: desarrollo y análisis factorial de la version española. Revista de educación (355), 195-211. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/67984/00820053000164.pdf?sequence=1
Salinero Martín, J. J., RuIz Tendero, G., & Sánchez Bañuelos, F. (2006). Orientación y clima motivacional, motivación de logro, atribución de éxito y diversión en un deporte individual. Apunts Educación Física y Deportes, (83), 5-11. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551656962002
Sánchez-Alcaraz Martínez, B., Gómez-Marmol, A., & Más Jimenez, M. (2014). Estudio de la motivación de logro y orientación motivacional en estudiantes de educación física. Apunts Educación Física y Deportes, 32(124), 35-40. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.03 DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcos Gutiérrez García, Jesús José Gallegos-Sánchez, Brenda Rocío Rodríguez Vela, Carlos Humberto Castañeda Lechuga, José René Tapia Martínez, Abril Ávila Zúñiga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.