Burnout in athletes belonging to the UJED  

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rcefod18.1-74

Keywords:

Burnout, deportistas, estrés, universitarios

Abstract

The objective of this study was to identify the burnout level in university athletes belonging to the UJED. The sample was composed of 228 athletes (63.2% men and 36.8% women) belonging to representative teams of the Universidad Juárez del Estado de Durango (UJED), with a mean age of 20.82 years ( 2.23), which answered the instrument used was the Burn Syndrome Measurement Questionnaire (MBI - Maslach Burnout Inventory) (Maslach, Jackson, & Leiter, Maslach burnout inventory, 1997). One of the results highlights that women obtained better average score in the dimension depersonalization, while men had better result in the dimension emotional fatigue

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús José Gallegos-Sánchez, Universidad Juárez del Estado de Durango

Profesor de Tiempo Completo

Marcos Gutiérrez-García, Universidad Juárez del Estado de Durango

Estudiante de posgrado

Brenda Rocío Rodríguez-Vela, Universidad Juárez del Estado de Durango

Profesor tiempo completo 

Carlos Humberto Castañeda-Lechuga, Universidad Juárez del Estado de Durango

Profesor tiempo completo de la Facultad de Ciencias de la Cultura Física de la UJEd

References

Aguayo, R., Cañadas, G. R., Assbaa-Kaddouri, L., Cañadas-De la Fuente, G. A., Ramírez-Baena, L., & Ortega-Campos, E. (2019). A risk profile of sociodemographic factors in the onset of academic burnout syndrome in a sample of university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(5), 707–716. https://doi.org/10.3390/ijerph16050707

Aguirre Gurrola, H. B., Tristán Rodríguez, J. L., López Walle, J. M., Tomás, I., & Zamarripa, J. (2016). Estilos interepersonales del entrenador, frustración de las necesidades psicológicas básicas y el burnout: Un análisis longitudinal en futbolistas. Retos, 30, 132–137. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.50097

Barbosa-Luna, A. E., Tristán, J. L., Tomás, I., González, A., & López-Walle, J. M. (2017). Climas motivacionales, motivación autodeterminada, afectos y burnout en deportistas: enfoque multinivel. Acción Psicológica, 14(1), 105–118. https://doi.org/10.5944/ap.14.1.19266

Bustinza Arriortua, A., López-Herce Cid, J., Carrillo Álvarez, A., Vigil Escribano, M. D., De Lucas García, N., & Panadero Carlavilla, E. (2000). Situación de burnout delos pediatras intensivistas españoles. Anales Espanoles de Pediatria, 52(5), 418–423. https://doi.org/10.1016/s1695-4033(00)77373-5

De Francisco, C., Arce, C., Vílchez, M. del P., & Vales, Á. (2016). Antecedents and consequences of burnout in athletes: Perceived stress and depression. International Journal of Clinical and Health Psychology, 16(3), 239–246. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2016.04.001

Estrada Araoz, E. G., Gallegos Ramos, N. A., & Mamani Uchasara, H. J. (2021). Burnout académico en estudiantes universitarios peruanos. Apuntes Universitarios, 11(2), 48–62. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.631

Garcés de los Fayos Ruiz, E. J., Ortín Montero, F., & Carlin, M. (2010). Burnout en el contexto deportivo: análisis teórico-práctico del estado de la cuestión. Apuntes de Psicología, 28(2), 213–223. https://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/213/215

García-Parra, N., González, J., & Garcés de los Fayos, E. J. (2016). Estado actual del estudio del síndrome de burnout en el deporte. Cuadernos de Psicologia del Deporte, 16(2), 21–28. https://revistas.um.es/cpd/article/view/264351/196081

Gil-Monte, P. R. (2002). Validez factorial de la adaptación al español del Maslach Burnout Inventory-General Survey. Salud Publica de Mexico, 44(1), 33–40. https://doi.org/10.1590/s0036-36342002000100005

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (Primera). McGraw-Hil Education.

Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1997). Maslach Burnout Inventory: Third edition. Scarecrow Education.

Maslach, Christina, & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behavior, 2(2), 99–113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205

Olivares Tenza, E. M. (2021). Universidad de Murcia [Universidad de Murcia]. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/107705/1/Tesis Doctoral EVA MARIA OLIVARES TENZA.pdf

Osorio, M., Parrello, S., & Prado, R. (2020). Bornout academico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(1), 27–37. https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/86/67

Raedeke, T. D., & Smith, A. L. (2001). Athlete Burnout Questionnaire. Journal of Sport & Exercise Psychology. https://doi.org/https://doi.org/10.1037/t00804-000

Reynaga-Estrada, P., Robles, D. A. M., Valadez Jiménez, A., Rodríguez Villalobos, A., & González Hernández, J. (2017). Síndrome de burnout en deportistas universitarios Mexicanos. Revista de Psicologia del Deporte, 26(2), 209–214. https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/revpsidep_a2017v26sup2/revpsidep_a2017v26sup2p209.pdf

Reynaga, P., & Pando, M. (2005). Relación del síndrome de agotamiento crónico (Burnout) con el trastorno psicológico potencial en jóvenes deportistas. Investigación en Salud, 7(3), 153–161. https://www.medigraphic.com/pdfs/invsal/isg-2005/isg053c.pdf

Published

2023-03-02

How to Cite

Gallegos-Sánchez, J. J., Gutiérrez-García, M., Rodríguez-Vela, B. R., & Castañeda-Lechuga, C. H. (2023). Burnout in athletes belonging to the UJED  . Revista De Ciencias Del Ejercicio FOD, 18(1), 24–29. https://doi.org/10.29105/rcefod18.1-74

Most read articles by the same author(s)