Technology as information exchange, Physical Activity and Nutrition in University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rcefod17.1-68

Keywords:

physical activity, nutrition, information and communication technologies, education, health

Abstract

Information and communication technologies (ICTs) have become an indispensable element that in one way or another conditions our lives. Objective: To implement the technology to promote the exchange of information on Physical Activity and Nutrition in students of the first semester of the FCCFyD of the UJED. Methodology: Type of quasi-experimental, descriptive and cross-sectional research; the sample was made up of 80 first semester students, (50 men and 30 women) with an average age of 19.5 years attending the FCCFYD, the duration of the program was 6 months, excluding students who were not enrolled or who did not meet 70% attendance,  the online program was applied  http://fccfydonline.neolms.com. It consists of various activities that the student must perform. Results: the necessary skills were developed to promote Physical Activity and Nutrition in the students with the help of technology. Conclusion,the use of technology helps the student to exchange information in a more effective way on issues of physical activity and nutrition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brenda Rocío Rodríguez Vela, Universidad Juárez del Estado de Durango

Profesor de Tiempo Completo

José René Tapia Martinez, Universidad Juárez del Estado de Durango

Docente 

Jesús José Gallegos-Sánchez, Universidad Juárez del Estado de Durango

Profesor de Tiempo Completo

References

Álvarez Rojas, Manuel (2010) Las Nuevas Tecnologías En Educación. Editorial Wancelulen. Archidona (Málaga): Aljibe

Area, M. (2004). “Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en el contexto de la educación superior”. En Los medios y las tecnologías en la educación. Madrid: Pirámide, 218-229

Burgos, J. (2007). El reto de la radio interactiva y la tutoría virtual. En A. Lozano y B. Vladimir, Tecnología Educativa en un Modelo de Educación a Distancia Centrado en la Persona (pp. 241-276). México: Limusa.

Cabero, J., Salinas, J., Duarte, A., y Domingo, J. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid, Síntesis.

Canales Reyes, R., y Marqués Graells, P. (2007). Identificación de factores que contribuyen al desarrollo de actividades de enseñanza y aprendizaje con apoyo de las TIC, que resulten eficientes y eficaces. Universitat Autònoma de Barcelona

Cebrián, M. (coord.) (2002). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea.

Cenich, Gabriela y Santos, Graciela (2005). “Propuesta de aprendizaje basado en proyectos y trabajo colaborativo: experiencia de un curso en línea”. Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol.7, nº 2, http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido‐cenich.html.

Collect, I. D. M. (2007). Centro de Educación y Tecnología–Enlaces (2005). Encuesta Educación en la sociedad de la información.

Dirr J. Meter (2004), Nuevas tecnologías y educación, Madrid, Pearson, pp. 69-84.

Dondi, C. et al. (2004), “Percepciones de los estudiantes sobre la relevancia de las tic para estudios universitarios”, experiencias 81 en Sangrà, A. y González, M. (coords.) La transformación de las universidades a través de las TIC. Discursos y prácticas., pp. 99-112. Barcelona: Editorial UOC.

Harasim, L. (2000). Redes de aprendizaje: Guía para la enseñanza y el aprendizaje en red. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación.

Marquès, P. (2007). Impacto de las TIC en la enseñanza universitaria. Facultad de Educación, UAB. 1-15. Recuperado de http://dewey.uab.es/pmarques/ticuniv.htm

Palloff, RM, y Pratt, K. (1999). Construyendo comunidades de aprendizaje en el ciberespacio (Vol. 12). San Francisco: Jossey-Bass.

Pazos, M., Pérez, A., & Salinas, J. (2001, September). Comunidades virtuales: de las listas de discusión a las comunidades de aprendizaje. In Comunicación. Edutec’01. V Congreso Internacional de Tecnología, Educación y Desarrollo sostenible (pp. 17-19).

Ramos, C. B. (2007). La incidencia de las TICs en el fortalecimiento de hábitos y competencias para el estudio. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (23), 077. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2007.23.497

Salinas, J. (1997). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. Revista pensamiento educativo, 20, 81-104.

Sangrà, A. y González, M. (coords.) (2004), La transformación de las universidades a través de las TIC. Discursos y prácticas. Barcelona: Editorial UOC.

Tapia, J.Rene., Rodríguez. Brenda. R.,(2017), Las Tic´s y la educación Física del Siglo XXI, Editorial Académica Española.

Published

2022-07-13

How to Cite

Rodríguez Vela, B. R., Tapia Martinez, J. R., & Gallegos-Sánchez, J. J. (2022). Technology as information exchange, Physical Activity and Nutrition in University Students. Revista De Ciencias Del Ejercicio FOD, 17(1), 11–19. https://doi.org/10.29105/rcefod17.1-68

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.